Тема
уроку: Музичні Польща і Чехія.
Мета: ознайомити і
розширити уявлення учнів про музичну
культуру Польщі
і Чехії, визначити національні
ознаки польської та чеської музики, ознайомити з музичними інструментами
цих країн, танцем мазуркою, виділити танцювальність в музиці Польщі
і Чехії; розвивати
навички слухання музичних творів,
образні уявлення, вміння дати характеристику
твору за музичними ознаками, вокально-хорові навички, уміння
емоційно виражати характер музичного твору, навички порівняльного аналізу
музичних творів, музично-творчі здібності; виховувати
інтерес до музичного мистецтва Польщі і Чехії, культуру сприймання музичних творів.
Музичний
матеріал:
Ф.Шопен, Мазурка
ля-мінор;
А.Дворжак,
Слов’янський танець;
Чеська народна
пісня «Полька».
Обладнання: програвач, фонохрестоматія,
ілюстрації, підручник, портрети композиторів, тексти пісні «Полька», карта Європи.
Тип
уроку:
комбінований.
Хід уроку
І. Вхід в клас під музику(звучить
український «Гопак»)
ІІ. Музичне вітання.
Організаційний момент.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-
Чи
любите ви мандрувати?
Сьогодні
ми з вами «відвідаємо» європейські країни Польщу та Чехію і познайомимось з їх
музичною культурою.
VІ.
Актуалізація опорних знань.
- Про
музику якого народу
йшла мова на попередньому уроці?
- Назвіть основні типи музики(музичні кити).
- Які українські народні пісні ви знаєте?
- А народні танці?
- Які бувають марші?
V.
Засвоєння нових знань.
1.Повідомлення
теми уроку.
2.Бесіда
за темою уроку.
Народи Польщі та
Чехії здавна вирізнялися своєю музикальністю.
У далекі часи в
Польщі, як і інших країнах, було багато мандрівних музикантів, які вигадували
власні мелодії, грали на різних музичних інструментах, а також ставили вистави.
Найпопулярнішим
польським народним музичним інструментом вважається лютня.
Лютня –
струнно-щипковий інструмент.
Виник на сході,
однак набув популярності в європейських країнах, зокрема, в Італії, Іспанії,
Польщі, Чехії тощо.
А ще Польща відома творцями музики, зокрема,
композитором Фридериком Шопеном.
Маленький Шопен ріс в оточенні музики.
Його батько грав на скрипці і флейті, мати добре співала і трохи грала на
фортепіано. До п’яти років хлопчик уже впевнено виконував нескладні п’єси,
розучені під керівництвом старшої сестри Людвіки, а на восьмому році життя
Шопен почав складати власні композиції.
Він написав
чимало танців. Особливо йому подобались народні танці, які були поширені серед
мешканців Мазовії, а називалися вони мазурки. Це «танець поривчастих рухів»,
швидкий, яскравий і блискучий.
Мазурка – польський народний танець із характерним
пунктирним ритмом та швидким темпом.
Ф.Шопен написав
близько 60 мазурок. У них композитор зобразив побут поляків, їхній характер, а
також образи рідної природи.
Народ Чехії також полюбляє танцювати. Чеська народна
музика стрімка, рухлива, танцювальна. Такі самі ознаки має і класична музика,
зокрема, твори Антоніна Дворжака – відомого чеського композитора. Яскраво це ілюструє Антонін Дворжак. Його
дитинство було сповнене народною музикою, сільськими ганцями та веселими
мелодіями пісень. Він не лише слухав їх, а й брав участь у народних
обрядах. У 9-річному віці Антонін навчився грати на скрипці, був виконавцем в
оркестрі. Найвідомішими
творами Дворжака вважаються «Слов’янські танці», де він намагався відобразити
життя, побут та характер чеського народу. Окрім того, у цих творах можна почути
танці й інших народів, і навіть український гопак.
А ще цікаво
знати, що найвідомішим чеським танцем вважається полька.
Полька (від чеського «пулька» -- півкрока) – чеський
народний танець. Виконується парами швидкими стрибками по колу.
VІ. Слухання музики.
Ф.Шопен, Мазурка ля-мінор
- Якими
почуттями сповнена музика?
-
Охарактеризуйте прослуханий твір, скориставшись підказкою королеви Мелодії:
ЛЕГКА, СТРІМКА, ШВИДКА, БАДЬОРА, СПОКІЙНА,
БЛИСКУЧА, МРІЙЛИВА.
А.Дворжак, Слов’янський танець
- Чи почули ви
знайомі мелодії?
- Наспіви якого
народу ви почули?
- Який характер
танцю?
-
Охарактеризуйте контрастні елементи музичної мови.
VІІ. Вокально-хорова робота.
1.Розспівування.
(Гама C-dur, на основі нотного тексту пісні «Полька»)
2.
Ознайомлення та вивчення чеської народної пісні «Полька».
ПОЛЬКА
Чеська
народна пісня
1. Сяє в небі сонечко, сонечко,
Золотеє донечко, донечко.
Просить вітер хмарочку, хмарочку:
«Гей, станцюємо полечку, полечку!»
Приспів:
Тра-ля-ля-ля, тра-ля-ля-ля!
Гей, станцюєм полечку!
2 Струни скрипки тонкі-тонкі,
Звуки флейти дзвінкі-дзвінкі,
Грайте, труби, голосніш, голосніш,
Танок буде веселіш, веселіш.
Приспів:
Тра-ля-ля-ля, тра-ля-ля-ля!
Танок буде веселіш, веселіш.
3. Руки самі хлопають, хлопають.
Ноги самі топають, топають.
Дружить танець з піснями, піснями,
Гей, співайте всі з нами, всі з нами!
Приспів:
Тра-ля-ля-ля, тра-ля-ля-ля!
Гей, співайте всі з нами,
всі з нами!
VІІІ. Музична творчість.
-
Вигадайте
рухи до пісні-танцю «Полька».
- Визначте
музичну форму мазурки, яку слухали на уроці:
ОДНОЧАСТИННА, ДВОЧАСТИННА, ТРИЧАСТИННА, РОНДО,
ВАРІАЦІЇ.
-
Оберіть
музичний інструмент, для якого писав музику Ф.Шопен (підручник, ст.84).
ІХ. Узагальнення
та закріплення знань.
-
Чи
сподобався наш урок?
- Про
музику яких країн йшлося на уроці?
- Яка
головна ознака польської та чеської музики?
- Музику
яких композиторів ми слухали на уроці?
X.
Підсумок уроку.
Музика Польщі і
Чехії – ґрунтується на народній танцювальній музиці, в якій виражені
національні мотиви, побут та характер цих народів.
ХІ. Вихід з класу під музику («Полька»)
Немає коментарів:
Дописати коментар